Jak pomocí malých kroků můžete dokázat velké věci. Malé kroky mohou změnit váš život.

Chtěli byste začít pravidelně cvičit, zhubnou, zdravěji jíst, přestat kouřit, naučit se cizí jazyk nebo změnit nějaký návyk ve svém životě, ale daří se vám často je začít a po pár dnech či týdnech váš elán opadne a vše se vrátí do starých kolejí? S metodou Kaizen se vám tohle již stávat nebude.

Tato metoda byla Japonci převzatá od Američanů a je dodnes hojně využívána i na zdokonalení a zlepšení velkých podniků a firem napříč celým světem.

Dobrá zpráva je, že principy Kaizen můžete použít také ve svém osobním životě na zlepšení a dosažení čehokoli. Jak? Pojďme se na to podívat.

Co vlastně slovo KAIZEN znamená:

(Kai = změna 改, Zen = k lepšímu, dobrá 善) znamená „zlepšení“ nebo „změnu k lepšímu“. Podstatou Kaizen je snaha o kontinuální, plynulé a nepřetržité zlepšování pomocí malých kroků. Není třeba dělat radikální změny, mnohem účinnější je měnit věci postupně, po malinkatých krocích, ale zato pravidelně.“

Proč je metoda Kaizen tak účinná a jedinečná?

Náš mozek nemá rád velké a náhlé změny. Každý z nás určitě někdy zatoužil po změně, proto si určil velké cíle – zhubnu pět až deset kilo, za pár měsíců měsíc budu umět anglicky, přestanu kouřit, napíšu knihu, uběhnu maraton, začnu zdravě jíst, budu pravidelně cvičit apod. Na touze po změně není samozřejmě nic špatného, naopak touha posunout se k lepšímu je vždy chvályhodná. Má to však jeden háček.

Tím háčkem je to, jak při velkých změnách funguje náš mozek. Jakmile pomyslíme na změnu, vstupuje na scénu náš limbický systém, naše emoční část mozku, především jeho část zvaná amygdala, která je zodpovědná za naše emoce a velmi významně ovlivňuje naše chování při strachu a stresu.  

Když si stanovíme příliš velký cíl, který se má uskutečnit během krátké doby, potom amygdala spouští varovný systém a poplach, protože každá nová výzva, příležitost, změna, přání – automaticky v našem mozku vyvolává pocit ohrožení, nahání strach určité hladiny – strach z nového, strach z neznámého, strach ze selhání…  jakmile náš mozek detekuje tyto emoce strachu a stresu, pak amygdala spouští obrannou reakci 3U (útěk, útok, ustrnutí) a omezí tak přístup k sídlu myšlení,  utlumí naši kreativitu… V ten okamžik přestáváme myslet racionálně a začínáme myslet instinktivně. Instinktivním chováním ohledně našich dlouhodobých cílů a plánů bývá v této situaci útěk (změnu vzdáme, utečeme od ní), útok (začneme vzdorovat, situaci neřešíme, ale chce nad ní vyhrát) nebo ustrnutí (člověk je letargický, apatický a přestane vnímat co se kolem něj děje, nevnímá možnosti řešení, pomoc okolí aj.)

Kaizen na to jde z druhé strany. Tajemství této metody spočívá v tom, že se snaží náš mozek obejít pomocí malých kroků, rozdělením si velkého cíle na malé části, které jsou snadno dosažitelné a tím pádem v nás nevyvolávají emoci strachu, takže naše amygdala nás nebrzdí v postupu vpřed a náš mozek má čas si na změnu postupně zvyknout.  Je potřeba začít opravdu malými kroky.

Zde je pár příkladů jak na to:

Pokud chcete zhubnout, pak můžete začít tak, že třeba u oběda na talíři necháte jednu hranolku, nebo nedojíte celý zákusek, nebo místo 3 čtverečků čokolády sníte jen 2, místo velkého piva si objednáte jen malé, třetinu přílohy nahradíte zeleninou…..

Pokud chcete začít cvičit, můžete třeba pochodovat 1 minutu denně o reklamní pauze v televizi, nebo si udělat každý den 5 dřepů nebo výskoků, než se vám třeba uvaří voda na čaj nebo kafe.  Můžete také začít tím, že ze svého rotopedu sundáte oblečení a první den se na něj třeba jen posadíte a druhý den třeba jen 10 x šlápnete do pedálů a to je vše. Další den už můžete ujet minutu nebo klidě jen půl minuty. Pak budete postupně přidávat až po několika dnech nebo klidně i týdnech se zastavíte na čase, který chcete jízdě na rotopedu věnovat pravidelně. Pokud se vám nějaký den nebude chtít, tak se zase vraťte zpět a šlápněte třeba jen 5x do pedálů, tím neporušíte pravidelnost.

Když chcete skoncovat s kouřením, můžete zpočátku jednu cigaretu vykouřit jen do poloviny a takto to praktikovat třeba týden. Pak můžete zvýšit dávku a kouřit o 1 cigaretu méně, než jste zvyklí. Nebo si můžete začít tím, že si  budete minutu denně představovat, jaké to bude, když se vám podaří přestat kouřit.

Chcete se začít učit cizí jazyk, pak si třeba jen jako první krok kupte učebnici, nebo si najděte na netu, jaké učebnice existují. Dalším krokem může být naučit se jedno slovíčko, pak zvýšit dávku na 2 slovíčka….

Pravidlo Kaizen říká: „začni s nejjednodušším krokem jako první.“ Pak je potřeba postupně zvyšovat náročnost kroků, ale tak, aby to pro vás bylo nenásilné. Prostě žádný stres, žádná velká změna, jen pomalé kroky, které ve vás nevyvolávají strach. Díky nim, pak ujdete cestu, kterou byste jinak neušli.

Tip: Ptejte se sami sebe každý den, jaký malý krok dnes mohu udělat pro :

  • Dosažení svého cíle
  • Zlepšení se v (….)
  • Zhubnutí
  • Naučení se cizímu jazyku…
  • ……… (doplňte si sami)

Prostě 365 malých kroků dá dohromady jeden velký skok, nemyslíte? Podstatu filosofie Kaizen vystihuje krásně citát od mistra Johna Woodena, jednoho z nejúspěšnějších koučů v historii univerzitního basketbalu.

„Když zlepšíte něco málo každý den, budou se pravděpodobně dít velké věci. Když zlepšíte svou kondici každý den jen trochu, pak pravděpodobně dosáhnete toho, že se fantasticky zlepšíte. Ne zítra, ani pozítří, ale velký profit se dostaví. Nehledejte velká a rychlá zlepšení. Pokoušejte se o malá zlepšení každý den.  To je jediná cesta, jak můžete něčeho dosáhnout. A až toho dosáhnete, vydrží to.“

Je potřeba však zdůraznit, že bez akce nejsou výsledky. Bez prvního kroku se nic nezmění. Tedy přečíst si jen článek o metodě Kaizen nestačí.   Vy jste tím aktivátorem vašeho úspěchu. Musíte aktivně jednat. Pamatujte ČIN JE VŠECHNO! Změna nastane teprve tehdy, když něco uděláte. Jak trefně vystihuje citát od W.D. Wallece: „Gram činu, je lepší, než tuna teorie.“

Teorie padlo již dost a nyní nastal čas konečně nechat promluvit vaše činy.

JAKÝ MALÝ KROK UDĚLÁTE JEŠTĚ DNES PRO SPLNĚNÍ VAŠEHO CÍLE, PLÁNU ČI SNU?

Pokud Vás metoda Kaizen zaujala a chcete se o ní dozvědět více, napsala jsem o této úžasné metodě E-book – Malými kroky za velkými sny

Podívejte se na UKÁZKU z ebooku Malými kroky za velkými sny.