Každý den se na nás valí spousta aktivit, informací a povinností, máme pocit (tedy aspoň já ano), že čas letí jako splašený,  že nemáme pomalu čas se ani zastavit a zklidnit. Naše mysl se toulá hlavně v budoucnosti –  co všechno máme  dnes ještě zvládnout,  visí nad námi termíny…. , a nebo nás mysl zatahuje ráda do minulosti a my se trápíme tím, co nám kdo udělal, řekl, co jsme udělali spatně my, nebo někdo jiný, nebo co jsme naopak neudělali a měli udělat…

Zkráceně řečeno, většinu času nás naše mysl unáší do minulosti nebo budoucnosti a jen málo času se soustředí na SKUTEČNÝ A PŘÍTOMNÝ OKAMŽIK, kde se odehrává ten skutečný život  (tedy alespoň moje mysl to tak má J, ta je stále na výletě někde v budoucích časech :-).

To je důvod, proč jsem se rozhodla zaměřit se více na přítomný okamžik a věnovat se hlavně tomu, co se děje v daný moment. Naučit se umění vnímat a prožívat více PŘÍTOMNOST.  Mám před sebou ještě hodně tréninku J, ale jak se říká trénink dělá mistry a nějaká zlepšení už se dostavila.

Na mé cestě za uměním více prožívat přítomný okamžik mi velmi pomohla kniha Mindullness od Garyho Hannesseyho . Ráda bych se s Vámi podělila o jedno jednoduché a praktické cvičení, které měl velice zaujalo. Můžete praktikovat každý den a nezabere Vám ani minutu navíc. Připraveni? Jdeme na to.

KAŽDÝ DEN PROVÁDĚJTE JEDNU ČINNOST VŠÍMAVĚ

Vyberte si nějakou činnost – něco, co normálně děláte nejméně jednou každý den, například čištění zubů, sprchování, jedení, otevírání nebo zavírání dveří, chůze po schodech, pití čaje nebo kávy nebo cokoli jiného vás napadne.
Ať si vyberete jakoukoli činnost, je důležité nezapínat vašeho autopilota, tedy neprovádět tuto činnost automaticky, jako obvykle, ale je potřeba ji věnovat plnou pozornost.
Vezměme si jako příklad čistění zubů. Věnovat pozornost tomuto okamžiku znamená především jenom si čistit zuby  nedělat při tom nic jiného, například nečistit při tom umyvadlo nebo neodcházet z koupelny, neuklízet apod. J – prostě žádný multitasking.
Znamená to rovněž věnovat pozornost tomu, jaký to v nás vyvolává pocit: cítit kartáček na zubech a dásních, zubní pastu v ústech, čistou vodu, když si nakonec vyplachujeme ústa, a samozřejmě chuť zubní pasty. Ochutnejte ji.
Znamená to vrátit svou mysl k tomu, co děláte, kdykoli se Vám zatoulá k něčemu jinému, což se nejspíš stane mnohokrát, dokonce i během dvouminutového čištění zubů.
Použili jsme jako příklad čistění zubů, ale stejný postup můžete použít na jakoukoli činnost, kterou se rozhodnete provádět všímavě – třeba pití čaje, kávy, kokteilu, jedení, chůze po schodech, cokoli.

 

  • Vykonávejte pouze tuto činnost, nic jiného

  • Věnujte pozornost tělesným vjemům, které ve vás daná činnost vyvolává

  • Vraťte svou mysl zpět , kdykoli se zatoulá

Toto cvičení praktikuje alespoň jedenkrát denně po dobu jednoho týdne a uvidíte, že se zlepšujete každý den.

 

Počítejte s tím, že nějaký den na činnost zapomenete, nebo si na ni vzpomenete, až danou činnost zase vykonáte na autopilota. To nevadí, učíte se a praktikujete všímavost bez posuzování. A když jste jeden den zapomněli, tak to napravte hned druhý den.

 

 Až si osvojíte všímavě provádět jednu činnost, je to ten nejlepší čas vybrat si další činnost a opět ji zkusit praktikovat všímavě několik dní. Tím se postupně naučíte vykonávat všímavě stále více činností  a vaše mysl bude více času přítomná a všímavá.

 

Já svou všímavost nyní trénuji u psaní textů (třeba právě teď 🙂 a u tvoření a vyrábění.

Zdroj cvičení: kniha Mindfulness – Gary Hennessay – nakladatelství Portál